جمعه, ۱۲ آذر ۱۴۰۰ / قبل از ظهر / | 2021-12-03
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5933 |
تاریخ انتشار : 23 دی 1399 - 0:00 |
ارسال به دوستان
پ

زندگی همواره توام با استرس‌های بی‌شماری است که ممکن است از دید وتوجه افراد خارج باشند؛ لحظه ای درباره‌ برخی مسائل، نگرانی‌ها، ترس‌ها و امیال ناکام کننده ای که روزانه برای ما پیش می‌آیند فکر کنید.. مثلا همین امتحانات پایان ترم که قرار است مجازی برگزار شود. به گزارش سرویس فرهنگی مفدا ارومیه، استرس درلغت […]

زندگی همواره توام با استرس‌های بی‌شماری است که ممکن است از دید وتوجه افراد خارج باشند؛ لحظه ای درباره‌ برخی مسائل، نگرانی‌ها، ترس‌ها و امیال ناکام کننده ای که روزانه برای ما پیش می‌آیند فکر کنید.. مثلا همین امتحانات پایان ترم که قرار است مجازی برگزار شود.

به گزارش سرویس فرهنگی مفدا ارومیه، استرس درلغت به معنای فشار روحی و روانی است که فقط رویدادها و موقعیت‌های بد و ناگوار را شامل نمی‌شود بلکه بسیاری از اتفاقات خوشایند مثل تولد یک نوزاد، خرید خانه و تغییر محل زنگی و…نیز چون نوعی تغییر وسازگاری با شرایط جدید را ایجاب می‌کند که می تواند استرس زا باشد.
اما استرس چه‌مثبت باشد چه منفی درصورتی که فرد نتواند آن را به نحو موثری کنترل کند و با آن کنار آید میتواند اثرات آسیب زایی به دنبال داشته باشد.
استرس مختص یک نفر نیست.
زندگی همواره توام با استرس‌های بی‌شماری است که ممکن است از دید و توجه افراد خارج باشد لحظه ای درباره‌برخی مسائل، نگرانی‌ها، ترس‌ها و امیال ناکام کننده ای که روزانه برای ما پیش می‌آید فکر کنید.. مثلا همین امتحانات پایان ترم که قرار است مجازی برگزار شود.

اکنون که فصل امتحانات رسیده همه به دنبال راه هایی هستند تا برای استرس ناشی از امتحان غلبه کنند درحالی که اضطراب همیشه مخرب نیست بلکه سازنده نیز می‌باشد. اضطراب و استرس موتور محرک بشر از ابتدای خلقت تاکنون بوده است و اگر به عنوان نمونه، اگر نگرانی و اضطراب از وجود خطرها نبود انسان به این درجه از پیشرفت نمی‌رسید که به دنبال تمدن باشد و همچنین زندگی شهرنشینی و ساخت تجهیزات مدرن و پیشرفته به وجود نمی آمد، بنابراین اضطراب مقوله بد ومخربی نیست و همه ی افراد دارای درجاتی از اضطراب هستند اما به شرط آنکه درمسیری مفید و موثر هدایت شود.

از جمله راه های کنترل و کاهش استرس میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

*مطالعه صحیح،استرس کمتر

۱)مطالعه کردن بدون برنامه ،چیزی جز سردرگمی واشفته کردن ذهن به همراه ندارد لذا داشتن برنامه ی صحیح باعث مدیریت زمان شده و انرژی کمتری مصرف می‌شود.
۲)یادداشت برداری در درس خواندن بسیار مفید است زیرا موجب تثبیت مطالب خوانده شده در ذهن می‌شود.
۳)مطالعه مستمر وبدون استراخت مفید نیست.مدیریت زمان در مطالعه صحیح درس‌هابه ویژه ایام امتحانات موثر است و حداکثر زمانی که هر فرد می‌تواند روی مطلبی تمرکز کند بین۳۰تا۴۵دقیقه است که پس از ان باید ۲۰دقیقه استراحت کند.

*روش‌های کاهش استرس قبل از امتحان

توجه به تغییرات فیزیکی بدن مثل عرق کردن کف‌دست،افزایش ضربان قلب،برافروختگی صورت،تنگی نفس وتغییرات روانی حاصل از اضطراب مثل کاهش توجه و تمرکز،حواس پرتی ،احساس تشویش ونگرانی می‌تواند دانشجورا نسبت به پاسخ های روانی_جسمانی خود هوشیار کند او می‌تواند باتوجه به حالت های عاطفی_هیجانی خود درصدد کنترل ان ها براید و ان را به استرس مثبت(انرژی زا)تبدیل کند.

۱)خواب کافی می‌توانداز شدت اضطراب امتحان بکاهد.اغلب دانشجویان به حداقل۶و۷ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند و اگر ان‌هاکمتر از این میزان بخوابند بدنشان مستعد اسیب های روحی وجسمی خواهد شد.داروی ریتالین و ترکیبات مشابه ان به این منظور بین جوانا رایج شده که ان هارا در شب امتحان بیدار نگه میدارد واین اشتباهی یزرگ است زیرا بعد از مصرف این مواد دانشجو روز بعد نیاز خواب خود را تامین میکند و روز بعد ساعات بیشتری خواهد خوابید و باعث کاهش شدید تمرکز می شود.
۲)تغذیه مناسب نیز تاثیر مستقیمی برعملکرد تحصیلی دانشجو می گذارد تحقیقات و پژوهش های مختلف نشان می‌دهد رژیم غذایی ناسالم و ناکافی تاثیری منفی بر قابلیت فراگیری دانشجویان،تمرکز حواس وهوشیاری انان می‌شود.
شیرگرم، موز، حبوبات پخته شده، نان، کاهو، سبزی ها و…ازجمله موادی هستند که مصرف آن‌هادر شرایط استرس آور بالا می‌رود و نیاز بدن به آن‌ها افزایش می‌یابد.
۳)ورزش موجب کاهش تنش عصبی و استرس می‌شود ورزش باعث افزایش گردش خون وکاهش هورمون های استرس زا می شود.

*روش های رفع استرس در روز امتحان

۱)زودتر از ساعت تعیین شده آماده باشید.
۲)درصورت نیاز یک بطری کوچک آب کنارتان باشد.
۳)ساعت مچی داشته باشید.
۴)از سرعت اینترنت خود مطمئن شوید.
۵)با یاد ونام خدا امتحان را شروع کنید.
۶)ابتدا تمام جواب ها را با دقبت بخوانید شاید پاسخ صحیح گزینه ی چهارم باشد.
۷)هیچ گاه سعی نکنید ارتباطی بین پاسخ های صحیح پیدا کنید(مثلا چون پاسخ سوال قبل۳بوده پاسخ این سوال نیز ۳است)

*امیدواریم این یادداشت کوتاه برای شما همراهان گرامی مفدا ارومیه مفید و موثر باشد.

به قلم: زهرا صادقی دانشجوی رشته بهداشت محیط و خبرنگار سرویس فرهنگی و علیرضا جوزایی دانشجوی رشته دندانپزشکی و دبیر سرویس فرهنگی

برای مشاهده اصل خبر در سایت مرجع، اینجا کلیک کنید.

منبع خبر «» است و خبرگزاری خلیج در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5933 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989909494120  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزاری خلیج مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری خلیج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما