جمعه, ۱۲ آذر ۱۴۰۰ / قبل از ظهر / | 2021-12-03
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12672 |
تاریخ انتشار : 29 فروردین 1400 - 0:00 |
ارسال به دوستان
پ

نسیم قرآن در بهار رمضان (قسمت سوم) «شهر القرآن» بدان که خواندن قرآن آدابی دارد، که لازم است خواننده این کتاب آسمانی آن را رعایت نماید. آداب ظاهری و آداب باطنی ۱- اولین ادب از آداب ظاهری قرآن این است که شخص از طهارت کامل برخوردار باشد؛ از آن جایی که قرآن، کلام خداست، تعظیم […]

نسیم قرآن در بهار رمضان (قسمت سوم)

«شهر القرآن»

بدان که خواندن قرآن آدابی دارد، که لازم است خواننده این کتاب آسمانی آن را رعایت نماید.

آداب ظاهری و آداب باطنی

۱- اولین ادب از آداب ظاهری قرآن این است که شخص از طهارت کامل برخوردار باشد؛

از آن جایی که قرآن، کلام خداست، تعظیم و احترام آن واجب است و شرع و ادب حکم می کند که هنگام خواندن قرآن از هر گونه آلودگی و نجاست روحی و بدنی پاک باشیم.

همه ی فقهای مذاهب اتفاق دارند که هیچ شخصی حق ندارد دست به قرآن بزند و آن را لمس کند مگر این که طاهر باشد.

و همچنین فقهاء گفته اند:

«بر شخص بی وضوء و جُنُب و حائض (حیض، عادت ، قاعدگی، خونی است که غالباً در هر ماه چند روزی از رحم زن خارج می شود.) و نُفَساء (نفاس، خونی است که زن در روزهای بعد از زایمان می بیند.) لمس نمودن قرآن حرام است».

زیرا خداوند در سورهٔ واقعه آیه ۷۹ فرموده است:

«لَا یَمَسُّهُٓ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»

[لمس نکند قرآن را مگر پاکیزگان].

مفسران گفته اند اگر مراد از مُطهرون ملائکه باشد، چون ملائکه پاک هستند پس ما انسان ها من باب اُولی باید از تمام نجاسات بدنی پاک باشیم تا بتوانیم قرآن را لمس کنیم.

کسی که بدون طهارت قرآن را لمس کند مرتکب گناه بزرگی در حق کلام خداوند تبارک و تعالی شده، و سزاوار است اگر شخصی مرتکب این عمل حرام شد از درگاه خداوند طلب بخشش و مغفرت نماید.

فقهاء گفته اند مرور کردن آیات قرآن در ذهن زن حائض مباح، اما به زبان آوردن و قرائت آن به هر صورتی که باشد ممنوع است؛

یعنی زنی که در عادت ماهیانه به سر می برد نمی تواند قرآن را لمس کند و یا از حفظ بخواند، چرا که خداوند زن حائض را از خواندن نماز و قضای آن که قرآن در آن خوانده می شود و نیز روزه گرفتن که واجب است معاف نموده، پس آیا صحیح است علی رغم این ممنوعیت زن روزه بگیرد و نماز بخواند.

قطعاً صحیح نمی باشد.( لازم به ذکر است زن حائض از خواندن نماز و روزه گرفتن معاف است ولی بعد از این که پاک شد قضای روزه بر او واجب است، اما نمازش قضا ندارد.)

پس چیزی که مد نظر خداوند بوده، همانا امتثال و تبعیت از دستورات خداوندی است که انجام ندادن آن چه که ما را از آن نهی نموده نیز عبادت محسوب می شود.

آن چنان که خواندن قرآن در زمانی که انسان پاک است عبادت محسوب می شود و ثواب دارد، پس نخواندن قرآن هنگام حیض برای زن هم عبادت محسوب می گردد و دارای اجر و ثواب است.

شخص بی وضوء می تواند قرآن را از حفظ بخواند و فقط لمس کردن قرآن برایش حرام است.

اما زن حائض نه فقط لمس کردن قرآن بلکه از حفظ خواندن نیز برایش حرام و از داخل شدن به مسجد نیز نهی شده است.

در سیره ابن هشام آمده است:

زمانی که حضرت عمر به خانه خواهرش فاطمه رفت، فاطمه و شوهرش سعید در حال خواندن قرآن بودند که با دیدن حضرت عمر فاطمه صفحه قرآن را برداشت و آن را پنهان نمود؛

حضرت عمر که متوجه این قضیه شد گفت:

آن صفحه را به من بده تا ببینم محمد چه آورده؟

فاطمه گفت:

ما از تو نسبت بدان بیمناکیم؛

حضرت عمر سوگند یاد کرد که پس از خواندن آن را بدو بازگرداند؛

فاطمه که این سخن را شنید قبول کرد و گفت:

آخر تو مشرک و نجس هستی، و این قرآنی است که تنها اشخاص طاهر و پاک می توانند بدان دست زنند!

عمر برخاست و غسل نمود، آنگاه فاطمه آن صفحه قرآن را به دست او داد.

و حضرت عمر پس از خواندن آن آیات که گفته اند سوره طه بوده تحت تأثیر عظمت کلام خدا قرار گرفت و اسلام آورد.

پس همواره باید سعی نمود علاوه بر طهارت جسم از طهارت قلب و روح هم که آداب باطنی قرآن محسوب می گردد برخوردار شویم تا قرآن خواندنمان مطابق فرمان خداوند باشد، نه بر اساس سلیقه های شخصی.

۲- بهتر است هنگام خواندن قرآن رو به قبله باشیم، و آن را با حضور قلب و توجه کامل و ادب نیکو و خالصانه و فروتنانه تلاوت نماییم.

در این هنگام، با کسی شوخی ننماییم و نخندیم و بگو و مگو نکنیم و به گونه ای قرآن را بخوانیم که گویی با خدا سخن می گوییم و خدا نیز با ما سخن می گوید.

۳- قرآن را هنگام خواندن، بر روی زمین نگذاریم ؛ بلکه آن را بر جای بلندی، مانند رَحل یا میز قرار دهیم و یا آن را با دست هایمان بگیریم .

زیرا با این کار ، قرآن عظیم را محترم شمرده ایم.

۴- قرآن را به صورت ترتیل و شمرده شمرده و با درنگ کردن بر محل های وقف، بخوانیم.

۵- هنگامی که قرآن خوانده می شود، ساکت شویم و به آن گوش فرا دهیم.

۶- به آیات قرآن عمل کنیم، بدین معنی که حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام بدانیم.

قرائت قرآن ، افزون بر آداب ظاهری ، آداب باطنی نیز دارد و برخی از آنها عبارت است از:

۱- فهمیدن اصل کلام الهی.

۲- بزرگ شمردن قرآن.

۳- حضور قلب و نیت خالصانه.

۴- تدبر و تفکر در آیات قرآن و توجه به معانی آن.

۵- تأثیر پذیرفتن از آیات قرآن.

۶- خود را مخاطب آیات قرآن و امر و نهی های آن دانستن.

اکنون که آداب ظاهری و باطنی قرآن را دانستیم باید به سراغ قرآن برویم و برای فهم درست علوم قدیم و جدید از این پیام آسمانی کمک بگیریم ، و درمان جمیع دردها و اصلاح همه مفاسد و رسیدن به سعادت را باید از قرآن خواست.

راست ترین و درست ترین راه تزکیه نفس و تهذیب اخلاق و راه اصلاح فرد و جامعه ، راه تأمین سعادت دنیا و آخرت را باید از قرآن آموخت.

توماس کارلایل اسکاتلندی می گوید:

« قرآن صدایی است مستقیم از قلب طبیعت ، مردم باید به آن گوش دهند و اگر به چنین کلامی گوش ندهند، به هیچ صدایی نباید اعتناء کنند زیرا همه چیز در برابر آن مانند باد است. من فکر می کنم هر کس قرآن را با نظر بصیرت بخواند، قطعاً آن را به صورت دیگری مشاهده خواهد کرد».

می گویند روزی شخصی به نزد شیخ محمد عبده( از علمای بزرگ مصر ۱۳۲۳-۱۲۶۶ و از شاگردان سید جمال الدین) رفت و گفت:

ای شیخ من کتاب صحیح بخاری را حفظ کرده ام .

شیخ در پاسخ گفت:

کار مهمی انجام نداده ای بلکه یک نسخه به نسخه های صحیح بخاری اضافه شده است.

یعنی منظور شیخ این بوده است که تنها حفظ و در سینه قرار دادن مهم نیست و ارزش چندانی ندارد، بلکه آن چه که مهم و با ارزش است عمل کردن به آن است.

پس همواره باید سعی و تلاش مان بر آن باشد که عامل به قرآن و احادیث رسول الله در تمامی شئون زندگی باشیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

سید محمد هاشمی

۲۹/۱/۱۴۰۰

۶ رمضان ۱۴۴۲

نوشته نسیم قرآن در بهار رمضان (قسمت سوم) اولین بار در پایگاه خبری هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اوز. پدیدار شد.

برای مشاهده اصل خبر به وب سایت پیام دانش مراجعه کنید

منبع خبر «» است و خبرگزاری خلیج در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 12672 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989909494120  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزاری خلیج مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری خلیج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما