سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰ / بعد از ظهر / | 2021-11-30
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12748 |
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1400 - 0:00 |
ارسال به دوستان
پ

نسیم قرآن در بهار رمضان(قسمت چهارم) «شهر القرآن» یکی از مسائلی که در ماه رمضان بیشتر نمود پیدا می کند، قرائت قاریان قرآن و تلاوت آنان با صداها و لحن های مختلف در مساجد است! ( البته این مسئله در رمضان سال قبل و همچنین امسال که بیماری کرونا جهان را در نوردیده کمتر در […]

نسیم قرآن در بهار رمضان(قسمت چهارم)

«شهر القرآن»

یکی از مسائلی که در ماه رمضان بیشتر نمود پیدا می کند، قرائت قاریان قرآن و تلاوت آنان با صداها و لحن های مختلف در مساجد است!

( البته این مسئله در رمضان سال قبل و همچنین امسال که بیماری کرونا جهان را در نوردیده کمتر در مساجد به چشم می خورد ، زیرا حتی برگزاری نمازهای یومیه و جمعه هم در این شرایط بصورت معلق درآمده اند.)

و همچنین دوره های قرآن خوانی در مساجد که قدمتی دیرینه دارد و در بیشتر مساجد از قدیم الایام تا کنون جریان داشته و دارد ، هر چند در این زمان این کار نیک و پسندیده تا حدودی از هدف اصلی و مقصود خویش دور گشته و بیشتر به مسابقه سرعت تبدیل شده بود که عاری از فهم و تدبر و تأمل در قرآن است و کم نیستند افرادی که در این حلقه های قرآنی هدفی جز چندین ختم کردن ندارند و از دقت در معانی و مفاهیم آن گریزانند، زیرا چنین می پندارند که ثواب و اجر قرائت و ختم آن بیشتر از دانستن مفاهیم و معانی قرآن است!

امام محمد غزالی رحمه الله علیه در کتاب ” الکشف والتبیین فی غرور الخلق اجمعین ” در مورد این قسم مردمان چنین می فرماید:

گروهی از مردمان به تلاوت قرآن کریم مغرور می شوند ، ولی از آن بهره ای نمی برند. چه بسا که آنان قرآن را در هر شبانه روز یک بار ختم می کنند در حالی که زبانهای شان به تلاوت مشغول است، دل های شان در جهان مادی به سیر و سیاحت می پردازد ، و هیچکدام شان در معانی قرآن نمی اندیشند ، تااز موارد توبیخ آن ، متنبه گردد،و از مواعظ آن پند گیرد ، و به اوامر و نواهی قرآن توجه نموده و از آن درس عبرت آموزد ، و از معانی ژرف قرآن لذت گیرد ، و از اعجاز نظم آن سود جوید.

اگر کسی کتاب خدا را در شبانه روز صد بار بخواند، و سپس به اوامر و نواهی توجه و عمل نکند، آن چنان شخصی مستحق عذاب است.

چه بسا که خواننده صوتی زیبا داشته باشد ، و چون قرآن بخواند، از صوت خود لذت ببرد ، و بدینسان مغرور گردد، و گمان کند که او با خدای تعالی مناجات کرده ، و کلام او را شنیده است. هیهات چقدر از حق این چنین شخصی به دور است، که اگر لذت کلام خدا را دریافته بود، به صوت زیبای خود توجه نمی داشت، و خاطرش بدان پیوند نمی خورد. و بدیهی است که لذت کلام جز از حیث معنی در جنبه ی دیگری یافت نمی شود . پس این چنین فردی در غروری بزرگ بسر می برد.

و همچنین در مورد کسانی که هم و غم شان این است که در تجوید قرآن بکوشند، چنین می فرماید:

برخی سعی می کنند در ادای مخارج حروف نهایت احتیاط را بکار گیرند ، و همچنین در سایر اذکار ، بطوری که هر کدام شان در اداء حروف از شدت کار گرفته و برای فرق بین حروف ” ضاد” ، و “ظا” بسیار حساس می باشد، و غیر از این چیز دیگر ی برایش اهمیت ندارد، و مثلاً در اسرار فاتحهالکتاب نمی اندیشد، و به معانی آن توجه ندارد. و نمی داند، که خلق مکلف به تلاوت قرآن و اداء مخارج آن با آن شدت نیستند، جز در حد عادت شان در سخن گفتن.

این غروری بزرگ است ،و مثال آنان همانند کسی است ،که پیامی را به مجلس سلطان ببرد ، و مأمور باشد ، که آن را به نحو صحیح به او برساند ، ولی آن مرد ،در مخارج حروف آن دقت به خرج دهد، و هر جمله ای را بارها تکرار کند، و در آن حال از مقصود پیام غافل باشد، و به حرمت مجلس توجه نکند.

بدون شک این چنین شخصی مورد توبیخ سلطان قرار می گیرد، و به تیمارستان منتقل می شود، و او را فاقد عقل و اندیشه می دانند.

حسن بصری رحمه اللّه علیه نیز در این باب می گوید:

قرآن برای عمل کر دن نازل شده،اما عده ای تلاوت آن را عملی پنداشته اند و به تلاوت قرآن بسنده کرده اند بعضی شان در محراب از قرائت متواتر مشهور صرف نظر نموده قرائت شاذ می کنند. حال آن که علماء نماز را به قرائت شاذ صحیح نمی دانند؛ و مقصود از آن اظهار معلومات کمیاب و جلب ستایش و رویکرد مردم است، و چنین می انگارد که مشتغل به قرآن است.

ابوالفرج ابن جوزی در کتاب ” تلبیس ابلیس ” در این باب می فرماید:

برخی برای ختم قرآن مراسم هایی بر پا می کنند که باعث اجتماع زنان و مردان است،که انگیزه ی فساد می شود، و شیطان به ایشان چنین می نماید که این مایه ی اعزاز دین است و این فریبی است بزرگ زیرا گرامی داشت شرع جز با امر مشروع نشاید.

بعضی قاریان دعوی می کنند که نزد فلان استاد قرائت آموخته حال آن که او را ندیده و از نحوه ی قرائت او روایت شنیده، و این را بی اشکال می پندارد حال آن که دروغ است و حرام.

بعضی قاریان مانند مسابقه ی دو به تند خوانی می نازند، مثلاً در یک روز طولانی سه بار قرآن ختم می کنند و مردم بر ایشان گرد آمده تحسین می نمایند.

و شیطان چنین وانمود می کند که در خواندن فضیلتی است.

در حالی که قرائت برای خدا باید باشد و نه تحسین مردم، و نیز قرائت باید با تأنی باشد چنانکه در قرآن آمده است:

” لتقرأه علی الناس علی مکث” و ” رتل القرآن ترتیلا “

امام ترمذی در کتاب سنن روایت می کند که:

عن عبدالله رضی الله عنه قال:

قال رسول الله صلی الله علیه وسلم :

«یخرج فی آخر الزمان قوم احداث الاسنان ، سفهاء الاحلام یقرؤون القرآن، لایجاوز تراقیهم، یقولون من قول خیر البریه، یمرقون من الدین کما یمرق السهم من الرمیه.»

[ اخرجه ابن ابی شیبه و احمد والترمذی و ابن ماجه و ابویعلی]

( رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

در آخر الزمان جوانانی پیدا خواهند شد که قرآن را از حفظ و با قرائت های زیبا و مختلف می خوانند ، در حالی که این قرآن از حنجره و قفسه های سینه اشان تجاوز نمی کند ، و می گویند ما بهترین قوم و مخلص ترین بندگان خدا هستیم!

آنها چنان از دین خارج می شوند آن چنان که تیر از کمان خارج می گردد ).

اگر در این روایت تأمل کنیم بی شک آیینه وضعیت امروز ماست؛ و بازگو کننده حال و روز برخی حافظان و قاریان این زمان است!

همانگونه که می دانید، در عصر حاضر تعداد قاریان و حافظان قرآن در اکثر ممالک بسیار زیاد گشته و روز به روز هم در حال افزایش و فزونی است!

هر چند این مسئله باید نوید بخش کاری نیک و پسندیده باشد ، اما به واقع مشاهده می کنیم که هستند حافظانی که از حقیقت قرآن دور گشته اند وآن چیزی نیست جز عمل کردن به دستورات و فرامین قرآن ؛

متأسفانه آنها خود را در دایره ی قرائت و حفظ محدود نموده اند و تنها سعی و تلاششان حفظ کردن آیات و مکلف نمودن خود به رعایت تجوید و تقلید از قاریان بزرگ در نحوه خواندن و… است ولاغیر؛

برخی از حافظان هم تنها در ماه رمضان به مساجد می روند و برگزاری نمازهای تراویح را بعهده می گیرند و تنها به دنبال چند ین ختم قرآن در تراویح و قیام هستند و بس ؛

حافظانی را می بینیم که در عمل به قرآن کوتاهی می کنند ، اما در حفظ و قرائت با یکدیگر مسابقه می دهند !

اینها طبق فرموده ی پیامبر فرسنگ ها از روح دین و قرآن دور هستند و فاصله دارند!

آنچه که خداوند از ما خواسته عامل بودن به قرآن است، نه تنها حفظ آن !

زیرا حافظ قرآن شدن چندان مشکل نیست ، اما عامل بودن به قرآن مشکل است ، که نیاز به ایمانی کامل و عزمی جزم و محکم دارد!

زیرا با جهد و تلاش است که می توان پله های تقوا را طی نمود!

حضرت علی رضی اللّه عنه می فرماید:

«یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یَبْقَى فِیهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ؛ وَ مَسَاجِدُهُمْ یَوْمَئِذٍ عَامِرَهٌ مِنَ الْبِنَاءِ، خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى، سُکَّانُهَا وَ عُمَّارُهَا شَرُّ أَهْلِ الْأَرْضِ؛ مِنْهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَهُ، وَ إِلَیْهِمْ تَأْوِی الْخَطِیئَهُ، یَرُدُّونَ مَنْ شَذَّ عَنْهَا فِیهَا، وَ یَسُوقُونَ مَنْ تَأَخَّرَ عَنْهَا إِلَیْهَا؛ یَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ فَبِی حَلَفْتُ لَأَبْعَثَنَّ عَلَى أُولَئِکَ فِتْنَهً تَتْرُکُ الْحَلِیمَ فِیهَا حَیْرَانَ، وَ قَدْ فَعَلَ، وَ نَحْنُ نَسْتَقِیلُ اللَّهَ عَثْرَهَ الْغَفْلَهِ».

(نهج البلاغه/ حکمت ۳۶۹)

[ روزگاری می آید که از قرآن فقط خطهای آن باقی می ماند و از اسلام نامش.

در چنین روزگاری مساجدشان از نظر ساختمان آباد است، ولی از نظر هدایت افکار ویران.

مسجدی ها و مسجد سازان در چنین روزگاری بدترین مردم روی زمین هستند.

آشوب از میان آنان برخیزد و انحراف به آنان تکیه کند، افرادی را که از مسجد کناره گرفته اندبه آن باز می گردانند ، و اشخاص عقب مانده را به سوی مسجد می کشانند.

خدای عزیز می گوید:

به خودم سوگند یاد کرده ام که اینگونه مردم را در آشوبی بیندازم که صبورترین مردم در آن حیران بماند.

خدا چنین کاری را کرده است به خدا پناه می برم از لغزش های غفلت.]

آری چنین کسانی که عامل به قرآن نباشند مورد خشم و غضب خداوند و پیامبر و بزرگان دین قرار گرفته اند!

والسلام علی من اتبع الهدی

سید محمد هاشمی

۳۰/۱/۱۴۰۰

۷ رمضان۱۴۴۲

نوشته نسیم قرآن در بهار رمضان(قسمت چهارم) اولین بار در پایگاه خبری هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اوز. پدیدار شد.

برای مشاهده اصل خبر به وب سایت پیام دانش مراجعه کنید

منبع خبر «» است و خبرگزاری خلیج در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 12748 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989909494120  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزاری خلیج مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری خلیج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما